Mijn allereerste technasium project, dat was nog eens spannend. Ik had nog nooit eerder gehoord van dit profiel en nu zou ik het meteen zelf moeten doen. Voor dit project zijn we met de klas naar dierentuin Artis geweest, hier kregen wij niet alleen les over biomimicry, maar ook de eerste opdracht: ontwerp een gebouw met biomimicry.
Maar wat is dat precies, biomimicry? Dat heb ik samen met mijn team eenmaal terug in de les, meteen onderzocht.
Biomimicry betekent dat je de natuur nabootst; Je verwerkt elementen van de natuur (bijvoorbeeld de manier hoe bloemen en planten zichzelf voorzien van energie door dat zelf te produceren met behulp van fotosynthese) in iets waar wij als mensen dagelijks gebruik van kunnen maken. De natuur is heel slim, dus waarom zouden we daar niet van kunnen profiteren?
Ook hebben we onderzocht welke gebouwen met biomimicry er al bestaan; In hoeverre helpt het element uit de natuur het gebouw en waarom heeft de architect dit specifieke element gekozen.
Ideeën en definitieve ontwerp
♤ Er heerste binnen het team een idee om gebruik te maken van een waterval; Een waterval blijft steeds in beweging door het water dat wordt aangevoerd, het raakt niet op. We wilden dat verschijnsel gebruiken voor het watersysteem in het gebouw.
⤷ Water moet ergens vandaan gehaald worden. De meest voordehand liggende manier is door het uit een grote waterbron zoals de zee, meer of rivier te halen, maar dat is onpraktisch wanneer het gebouw niet in de buurt ligt van zo'n waterbron. Bomen en planten halen hun water uit de grond; Als we kunstmatige bomen creëren die hetzelfde kunnen doen, en in plaats van dat water zelf te gebruiken, het afgeven aan het gebouw, komen we toch aan dat water (zonder gebruik te maken van ingewikkelde waterleidingen).
♤ Het gebouw zal de vorm aannemen van een schild van een schildpad, die zijn extreem sterk.
Deze ideeën zijn allemaal verwerkt in het definitieve ontwerp. De locatie voor het gebouw is midden in een natuurgebied, denk hierbij aan iets als een bos; Het gebouw zal dienen als een hotel en zit onder de grond om op het aardoppervlak ruimte te besparen. De lobby is een soort binnenplaats overdekt door een glazen koepel in de vorm van een schildpad schild; Door de koepel is er (overdag) geen licht nodig voor op de binnenplaats. Tussen de 'normale' bomen staan kunstmatige bomen die water uit de grond halen voor het hotel.
(Proces en) samenwerking
Wat ik niet eerder heb vertelt is dat het de bedoeling was om het eindproduct te presenteren in de vorm van een maquette. Nu ga ik heel eerlijk zijn: de maquette van ons ontwerp was spuuglelijk. Het leek meer op een knutselproject van een stel kleuters dan op een maquette.
Betrokken bètawereld: Lifestyle & Design + Water, Energie & Natuur.
Reactie plaatsen
Reacties