Start Talking is een project in samenwerking met stichting Humankind. Betrokken bètawereld(en): Mens & Medisch + Lifestyle & Design.
De kinderen van BSO de Totempaal vinden het lastig om tijdens het eten aan tafel, elkaar de ruimte te geven om om de beurt te praten. Op deze manier ontstaat er een oneerlijke verdeling tussen wanneer welke kinderen aan het woord zijn; sommige wat vaker, andere wat minder. Aan ons is gevraagd om een product te ontwerpen dat dit probleem oplost.
De doelgroep van dit project bestaat uit kinderen van vier tot zes jaar, ze zitten dus nog midden in hun (sociale) ontwikkeling. Het is hierbij van belang precies te weten waar ze op deze leeftijd doorheen gaan zodat we ons product niet alleen af kunnen stemmen op de methode van de BSO, maar ook de ontwikkeling van de kinderen. Verder hebben we onderzocht welke materialen tegenwoordig het meest worden gebruikt voor het maken van speelgoed; Speelgoed moet kindvriendelijk zijn en ook dat is heel erg belangrijk voor het uiteindelijke product.
Ideeën en definitieve ontwerp
Binnen het team zijn we opgekomen met ontzettend veel ideeën, de ideeën die het meest impact hebben gehad op ons prototype zal ik kort beschrijven:
❀ Sommige BSO's maken gebruik van de zogenoemde 'vertel knuffel'. Dit is een knuffel die wordt doorgegeven, het kind dat deze knuffel vasthoudt is aan het woord. Omdat dit al bestaat hebben we afgezien van het doorgeven van een object.
❀ [Concept 1] Op het midden van de tafel staat een bloem, de blaadjes hiervan kunnen losgemaakt worden. Elk van deze blaadjes representeert een spreekbeurt. Elk kind wat aan de tafel komt te zitten mag één blaadje van de bloem af pakken, wanneer hij of zij hun verhaal verteld hebben leveren ze hun bloemblaadje in door hem terug te plaatsen aan de bloem. De medewerkers kunnen hierdoor goed bijhouden welke kinderen wel en nog niet hun verhaal hebben kunnen vertellen.
❀ [Concept 2] De kinderen kunnen punten verdienen door op een goede en gezellige manier met elkaar te praten; De punten die ze kunnen verdienen zijn vormgegeven als puzzelstukjes van een geheel. Samen proberen de kinderen de puzzel compleet te maken. Als dit ze is gelukt krijgt de groep een beloning voor hun samenwerking.
De concepten hebben we gepresenteerd aan de opdrachtgever. We hebben toen besloten om het eerste concept verder uit te werken en daar het definitieve idee van te maken.
Start Talking 🌷
Na wat aanpassingen te hebben gemaakt aan het concept op basis van ideeën een feedback zijn we uitgekomen op ons prototype (uiteindelijke product): een bloem die dient als puzzel; In elk bloemblaadje zit een magneet verwerkt, op deze manier kunnen de blaadjes aan het middenstuk, de stamper, bevestigd worden
Gebruik:
Voor het eten pakken de kinderen elk een blaadje uit een bakje, dit blaadje representeert hun spreekbeurt tijdens het eten. Omdat elk blaadje een andere kleur heeft, leren de kinderen delen: 'Als ik vandaag deze kleur neem, dan mag jij hem de volgende keer'.
Op de tafel wordt het middenstuk gelegd. Nadat een kind wat heeft gezegd moet het zijn/haar blaadje 'inleveren', dit kan door het bloemblaadje aan het middenstuk te leggen, door het middel van de magneet zal het blaadje meteen vast klikken aan de stamper.
Door samen te werken zullen de kinderen de bloem compleet maken. Een bloem heeft tien blaadjes, dit is speciaal ontworpen omdat er per tafel maximaal tien kinderen kunnen zitten.
(Proces en) samenwerking
De samenwerking en taakverdeling ging meestal erg soepel, de reden hiervoor is het feit dat ik de mensen waarmee ik bij dit project deed nu al een aantal jaar ken, we zijn buiten school regelmatig in contact met elkaar en zijn goed op elkaar ingespeeld. In het proces hebben we elkaar telkens goed aangevuld met onze eigen kwaliteiten.
Reactie plaatsen
Reacties